موافقت اولیه با ۷۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کردستان

موافقت اولیه با ۷۶۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کردستان

  • تاریخ انتشار : یکشنبه 4 فوریه 2018 08:09
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

امیرپرویز اختری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با اجرای این طرح ها پنج هزار شغل مستقیم در استان ایجاد می شود و مدت زمان اجرای آنها نیز در صورت سیر مراحل بدون مشکل در روند اجرا، پنج سال است.
به گفته وی، هم اکنون اجرای پنج مورد از این طرح ها آغاز شده و ۲ طرح نیز به مرحله تولید و تولید آزمایشی رسیده اند که کارخانه فراتوتون سازان سقز از جمله طرح هایی است که در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد و کارخانه زرکوه نیز طرح سرمایه گذاری رسیده به مرحله تولید است.
رئیس گروه سرمایه گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی کردستان افزود: طرح سرمایه گذاری کارخانه فولاد سقز نیز با ۴۳۰ میلیون دلار سرمایه گذاری، طرحی است که عملیات اجرایی آن آغاز شده و در حال اجرای عملیات عمرانی، فنس کشی و دیوار کشی است.
وی اضافه کرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می شود ۲ مورد از پنج طرح قطعی شده نیز در سال آینده عملیات اجرایی شان شروع شود.
اختری یادآور شد: ۲ طرح سرمایه گذاری شامل یک مجتمع تجاری در سنندج و مجتمع گلخانه ای تولید محصولات کشاروزی در سقز نیز در حال اخذ موافقت نهایی است.
موقعیت مناسب جغرافیایی بدلیل استقرار بر محور شمال غربی و جنوب غربی کشور، داشتن ۲۰۰ کیلومتر مرز با کشور عراق در ۲ مرز رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه، وجود بازارچه های مرزی و گمرکات رسمی از بسترهای رشد توسعه اقتصادی کردستان در بخش های بین المللی است.
همچنین برخورداری از عرصه ها و چشم اندازهای طبیعی و جاذبه های فرهنگی، تاریخی و گردشگری، وجود منابع آب فراوان و قرار گرفتن بر سرشاخه های پنج حوزه آبخیز مهم کشور، آب و هوای مناسب برای کشت انواع محصولات کشاورزی و فعالیت های پرورش دام و طیور، آبزیان، و برخورداری از ذخایر ارزشمند ژنتیکی دام از دیگر فرصت های توسعه این استان است.
استان کردستان با وسعتی معادل ۲۸ هزار و ۸۱۷ کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده و ۲۲۷ کیلومتر با کشور عراق مرز دارد.
استان در مجموع یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲۹ شهر و هزار و ۷۰۳ روستا ساکن هستند