بازار متشکل ارزی به زودی راه اندازی می شود

بازار متشکل ارزی به زودی راه اندازی می شود

  • تاریخ انتشار : دوشنبه 27 می 2019 09:00
  • تعداد نظرات کاربران دیدگاه‌ها برای بازار متشکل ارزی به زودی راه اندازی می شود بسته هستند

آماده سازی زیرساخت های فناوری اطلاعات برای ارتباط شركت بازار متشكل ارزی و بانك ها مراحل پایانی را می گذراند و قرار است این بازار پس از تكمیل این زیرساخت ها به زودی راه اندازی شود.

پیگیری خبرنگار اقتصادی ایرنا از علل تاخیر در راه اندازی بازار متشكل ارزی، آماده نشدن زیرساخت های فنی برای ارتباط فنی بانك ها و «شركت عملیات بازار متشكل ارزی» بوده است.
برای عملیاتی شدن عملیات بازار متشكل ارز، به زیرساخت های لازم در بخش فناوری اطلاعات بانك مركزی، بانك های عامل و شركت بازار متشكل ارز نیاز است كه مراحل پایانی آماده سازی را طی می كند.
مراحل ثبت این شركت به پایان رسیده و مدارك تحویل داده شده است.
نوسان ها و تلاطم های شدید بازار ارز از مهمترین تهدیدات پیش روی اقتصاد است كه سال گذشته بخش های مختلف اقتصادی را دچار چالش كرد.
برای ساماندهی و مقابله با نوسان ها و تلاطم های شدید بازار ارز قرار است به زودی بازار متشكل ارزی آغاز به كار كند كه با راه اندازی آن، بازیگران بازار ارز ساماندهی شده و دلالان و معاملات كف خیابان به حاشیه رانده شوند.
هم اكنون بازار دبی و سلیمانیه عراق به عنوان مراجع مهم تعیین قیمت دلار و ارز در داخل كشور به شمار می روند كه این موضوع، مدیریت بازار ارز در داخل را با مشكلاتی مواجه می كند، اما قرار است با راه اندازی بازار متشكل، این بازار به مرجع تعیین قیمت روزانه دلار و سایر ارزها تبدیل شود.

*ویژگی های بازار متشكل ارز
قرار است در بازار متشكل ارزی، معاملات اسكناس و نقد انجام شود بر این اساس صادركنندگان و دارندگان ارز می توانند از طریق صرافی ها برای فروش، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشكل به ثبت برسانند.
بازیگران اصلی بازار متشكل شامل بانك مركزی، بانك ها و صرافی های دارای مجوز هستند. قرار است از طریق این بازار، بازیگران غیر مجاز سر و سامان داده شده و آنها نیز ناچار به اخذ مجوز و فعالیت قانونی شوند.
افراد حقیقی نمی توانند در بازار متشكل ارزی خرید و فروش كنند، این افراد برای تامین نیاز ارزی خود باید مانند گذشته به صرافی ها مراجعه كنند. فقط بانك ها و صرافی های مجاز قادر به اخذ كد و خرید و فروش در این بازار هستند.
شركت بازار متشكل ارزی، شركتی خصوصی به شمار می رود كه نهادهای خصوصی سهامدار آن به شمار می روند. بانك مركزی با وجود اینكه در آن سهامدار نیست، اما بر آن نظارت می كند.
سهامداران اصلی بازار متشكل، شامل كانون صرافان، كانون بانك های دولتی، كانون بانك های خصوصی و فرابورس هستند.
قرار است در ابتدا معاملات ۲ یا سه نوع ارز اصلی (دلار، یورو و درهم) آغاز شود، اما به تدریج به سایر ارزها تسری یابد.
بازار متشكل ارزی قرار است در ساختمان شماره یك بانك مركزی در چهار راه استانبول تهران راه اندازی شود.

ثبت دیدگاه

امکان ارسال نظر وجود ندارد