سال ۲۰۱۹ یک سال دشوار برای اوپک

سال ۲۰۱۹ یک سال دشوار برای اوپک

  • تاریخ انتشار : دوشنبه 12 نوامبر 2018 17:45
  • تعداد نظرات کاربران دیدگاه‌ها برای سال ۲۰۱۹ یک سال دشوار برای اوپک بسته هستند

به نقل از بلومبرگ، قرار بود قرارداد سال ۲۰۱۶ بین چند کشور غیرعضو اوپک با هدف کاهش عرضه نفت و از بین بردن تولید اضافی، تنها شش ماه طول بکشد ولی به نظر می‌رسد پس از ورود به یک بازار کساد برای قیمت‌ها در هفته گذشته، این قرارداد وارد سومین سال شود چون این گروه باید تولید خود را در ۲۰۱۹ کاهش دهند.

بیرون کشیدن ۱٫۸ میلیون بشکه نفت در روز از بازار از ژانویه ۲۰۱۷ به معنی کاهش موجودی اضافی نفت تا اواسط آن سال، نگه داشتن قیمت ها در یک سطح قابل قبول نامشخص و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا بود . در عوض، عرضه بیش از تقاضا ادامه پیدا کرد تا وقتی که عربستان شروع کرد به کاهش ارسال محموله‌های نفتی به آمریکا در اواسط سال ۲۰۱۷ که باعث شد قیمت نفت بالا برود.
ادامه یافتن این قرارداد به بالا رفتن قیمت تا ۸۰ دلار در هر بشکه در اواسط سال ۲۰۱۸ کمک کرد و باعث سرزنش های دونالد ترامپ شد که خواستار کاهش قیمت و افزایش تولید کشورهایی بود که ظرفیت آن را دارند مثل عربستان و روسیه. تولید کلی اوپک الان در بالاترین سطح نسبت به قبل از قرارداد کاهش تولید قرار دارد. روسیه ماه گذشته به بالاترین تولید ۱۱٫۴ میلیون بشکه در روز پس از فروپاشی شوروی سابق رسید.
ولی کاهش قیمت نفت برای اوپک و دوستانش شمشیری دولبه است. مطمئناً درآمدهای نفتی را بالا برده (غیر از ونزوئلا و به زودی ایران)، ولی شعله ای زیر تولید نفت شیل آمریکا روشن کرده است.
آخرین اطلاعات هفتگی و ماهانه، هر دو افزایش دو میلیون بشکه در روز سالانه را نشان می دهند که برابر است با افزایش تولید دو کشور عضو اوپک، نیجریه و گابن در ۱۲ ماه. گرچه رشد نفت شیل به خاطر کمبود ظرفیت خط لوله برای انتقال نفت خام حوزه پرمین تگزاس به تسهیلات پالایشگاهی و صادراتی خلیج مکزیک متوقف شده است، ولی این گلوگاه ها سال آینده باز می شوند و شاهد یک افزایش یک میلیون بشکه ای در روز تا پایان ۲۰۱۹ خواهیم بود.
اعمال دوباره تحریم ها بر ایران که در پنج نوامبر اجرایی شدند، استنباط یک افزایش تولید دیگر را به وجود آورده است. صادرات این کشور ۴۰ درصد از آوریل کاهش یافته یعنی یک ماه قبل از اعلام بیرون رفتن امریکا از برجام. ولی اعطای معافیت های غیرمنتظره و دست و دلبازانه به کشورهایی که قبلاً خرید نفت از ایران را متوقف کرده بودند، این احتمال را بالا برده که فروش نفت ایران در نوامبر افزایش پیدا کند.
وزیران نفت کشورهای غیر عضو اوپک که تولید را کاهش داده بودند، امروز در ابوظبی دیدار می‌کنند. این نشست نتیجه خاصی نخواهد داشت و باید منتظر گردهمایی کامل آنها در وین در اوایل دسامبر باشیم. عربستان و روسیه مذاکراتی داشته اند تا هردو تولید خود را کاهش دهند. این دو کشور در ماه های اخیر برای جبران کمبود نفت ایران و ونزوئلا عرضه نفت را افزایش داده بودند.
تحلیل های خود اوپک نیاز به کاهش طولانی مدت و زیاد تولید نفت را نشان می دهد. در غیر این صورت ذخایر نفت جهان روزانه ۱٫۸ میلیون بشکه افزایش می‌یابد و این روند در طول سال آینده ادامه پیدا می کند. به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۹ یک سال سخت دیگر برای اوپک و متحدانش باشد.

ثبت دیدگاه

امکان ارسال نظر وجود ندارد