سامانه نیما راه اندازی می شود .

سامانه نیما راه اندازی می شود .

  • تاریخ انتشار : دوشنبه 30 آوریل 2018 22:09
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

 

سامانه نیما برای سیاست گذاران مدیریت بازار ارز را فراهم کرده و همچنین برای متقاضیان ارز امکان فعالیت‌های روشن و دقیق را مهیا کرده است.

خریداران و فروشندگان به وسیله این سامانه می‌توانند در محیط الکترونیک، فرآیند‌های ارزی خود را با توجه به نیازهایشان انجام بدهند. در اولین گام همه‌ صرافی‌ها به عنوان فروشنده ارز و واردکننده برای تامین کردن ارز کالا‌های وارداتی به عنوان متقاضی خرید ارز به شمار می‌روند.

سامانه نیما که همان نظام یکپارچه معاملات ارزی است و برای اینکه خریداران و فروشندگان بتوانند به راحتی ارز را تامین کنند، توسط بانک مرکزی راه اندازی شده و فعالیت خود را آغاز کرده است.

سامانه ارزی جدید بانک مرکزی با عنوان نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امکان ایجاد فضای رقابتی برای صرافان در راستای تامین ارز متقاضیان آغاز به کار کرد.

سه ویژگی مهم این سامانه فراهم کردن داده‌های کامل و واقعی از عرضه و تقاضای ارز، فرایند تامین منابع و تخصیص مصارف ارزی در ساختاری یکپارچه و ایجاد پیوند بین فرایند تجارت خارجی کشور از ثبت سفارش تا ترخیص کالا هستند. همچنین این سامانه قابلیت پوشش نیاز‌های خُرد مردم نظیر ارز مسافرتی، درمانی و دانشجویی را دارد.

ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی هفته گذشته و در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به تعیین دستورالعملی در خصوص شیوه و مکانیزم ورود اطلاعات به سامانه نیما گفت: بر اساس نوع فعالیت این سامانه واردکنندگان می‌توانند پس از ورود به سامانه از ارز خود استفاده کنند همچنین برخی از صادرکنندگان خصوصی ضمن ورود به سامانه می‌توانند با افراد خارج از سامانه هماهنگ شده و ارز خود را منتقل کنند.

سیف با دادن اطمینان خاطر به فعالان اقتصادی گفت: استفاده از سامانه نیما به ما کمک خواهد کرد تا بر ورود کالا‌های ضروری نظارت داشته باشیم و به آن‌ها ارز اختصاص یابد در عین حال مانع از ورود کالای قاچاق به کشور خواهیم شد، زیرا ورود کالا بدون ثبت سفارش مجاز نیست.

وی با تاکید بر صبوری برای فعالیت صد درصدی سامانه نیما ادامه داد: پس از زیربار رفتن کامل سامانه نیما ما ورود خواهیم کرد و پس از بررسی محدودیت‌ها و عدد و رقم تعیین شده با توجه به شرایط امکان تغییرات در آن وجود دارد.

ایجاد فضای رقابتی برای صرافان با راه اندازی سامانه ارزی

مهدی کسرایی پور مدیر کل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی یکی از اهداف اصلی طراحی این سامانه را ایجاد فضای رقابتی برای صرافان خواند و گفت: با ایجاد فضای رقابتی قطعا واردکنندگان غیر بانکی حق انتخاب بیشتر خواهند داشت و این موضوع بر تعدیل نرخ ارز نیز تاثیر مثبت خواهد داشت.

کسرایی‌پور درباره مکانیزم فعالیت این سامانه گفت: بعد از آنکه تاجر در سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش خود را انجام داد در گام بعدی به لینک تامین ارز به شیوه غیربانکی در همین سامانه رجوع می‌کند و بعد از انتخاب این گزینه و تکمیل مراحل پیش‌بینی شده، درخواست خویش را نهایی می‌کند. درخواست به صورت خودکار برای سامانه نیما ارسال می‌شود و در این مرحله صرافان از طریق سامانه سنا قادر خواهند بود درخواست بازرگان را مشاهده و با توجه به روابط خود با کارگزاران خارجی و انجام‌پذیر بودن درخواست، پیشنهاد تامین ارز را با قیمت مورد نظر خود اعلام کنند.