عربستان تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داد

عربستان تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داد

  • تاریخ انتشار : دوشنبه 12 نوامبر 2018 17:42
  • تعداد نظرات کاربران دیدگاه‌ها برای عربستان تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه کاهش داد بسته هستند

به نقل از رویترز، وزیر انرژی عربستان گفت کشورش قصد دارد عرضه نفت را به بازارهای جهانی ۰٫۵ میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر کاهش دهد و تلاش می کند سایر تولیدکنندگان را قانع کند عرضه نفت را کاهش دهند.
خالد الفالح گفت که در ماه دسامبر ۵۰۰ هزار بشکه در روز از تولید آرامکوی عربستان در مقایسه با ماه نوامبر کم می شود که دلیل آن کاهش فصلی تقاضاست. این کاهش نشان دهنده کم شدن عرضه جهانی نفت حدود ۰٫۵ درصد است.
عربستان سعودی امسال تحت فشار دونالد ترامپ و سایر کشورهای مصرف کننده نفت، یک میلیون بشکه در روز تولید نفت را افزایش داد تا به تعادل بازار برای جبران تولید کمتر ایران به خاطر تحریم های آمریکا کمک کند.
ولی چون مشتریان ایران معافیت‌های دست و دلبازانه ای برای ادامه خرید نفت از این کشور دریافت کرده‌اند، نگرانی در مورد عرضه بیش از حد نفت بالا گرفته و باعث کاهش قیمت به پایین تر از ۷۰ دلار در هر بشکه در روز جمعه نسبت به ۸۵ دلار ماه اکتبر شده است . دو منبع آگاه گفتند که عربستان در حال مذاکره در مورد پیشنهادی است که طی آن تولید کنندگان اوپک و غیر اوپک عرضه نفت را تا یک میلیون بشکه در روز کاهش می دهند.
این منابع اظهار کردند که چنین توافقی بستگی دارد به عواملی مانند میزان صادرات ایران بعد از اعمال تحریم های آمریکا با توجه به معافیت های اهدا شده به بزرگ‌ترین خریداران نفت این کشور برای ادامه واردات نفت.
مشارکت روسیه برای کمک به اوپک در بازگرداندن ثبات بازار طی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بسیار کلیدی بود ولی الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت مطمئن نیست که بازار در سال آینده با عرضه بیش از نیاز نفت روبه‌رو شود.
ریاض از معافیت‌هایی که توسط واشنگتن به مشتریان اصلی ایران مثل چین و هند داده شد، تعجب کرد. این کار قیمت نفت را پایین آورد.
حالا عربستان می‌خواهد جلوی کاهش بیشتر قیمت نفت را بگیرد، بنابراین مذاکرات را به سمت کاهش تولید در سال آینده پیش می‌برد. اوپک و متحدانش در ۶ و ۷ دسامبر در وین ملاقات می‌کنند تا در مورد سیاست تولید نفت در سال ۲۰۱۹ تصمیم بگیرند.
یکی از این منابع گفت:« یک بحث کلی در این مورد وجود دارد. ولی سوال اینجاست که چقدر نفت از بازار کم شود. هیچ کس انتظار این معافیت‌ها را نداشت. عربستان می‌خواهد حداقل قیمتی برای نفت در نظر بگیرد. هیچ کس موافق سقوط آزادانه قیمت نفت نیست».
فالح احتمال کاهش تولید نفت در سال آینده را رد نکرد و گفت که با حداقل تولید وارد ۲۰۱۹ می‌شود‌ او گفت در صورتی تولید نفت را کم می‌کنند که عرضه بیش از تقاضا باشد.
آمریکا قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند پس بر عربستان فشار وارد میکند تا برای آرام کردن بازار تولید خود را افزایش دهد.
فالح ماه گذشته گفت که عربستان ۱۱ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر نفت تولید می کند یعنی بیش از ۱۰٫۷ میلیون بشکه ماه اکتبر. او همچنین گفت نیاز به مداخله برای کاهش ذخایر نفت پس از افزایش تولید در ماههای اخیر است.

ثبت دیدگاه

امکان ارسال نظر وجود ندارد