پیش فروش ۳۶۰۰۰ سکه بهار آزادی

پیش فروش ۳۶۰۰۰ سکه بهار آزادی

  • تاریخ انتشار : شنبه 10 فوریه 2018 16:57
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

بانک مرکزی از ۱۷ بهمن ماه طرح پیش فروش سکه را با عاملیت بانک ملی ایران کلید زد و در روز نخست بیش از ۱۳ هزار سکه پیش فروش شد.
از آنجا که مردم در زمان ثبت نام باید بابت هر قطعه سکه یک میلیون تومان به صورت علی الحساب به بانک واریز کنند، تاکنون حدود ۳۶ میلیارد تومان از نقدینگی موجود در بازار به سمت بانک ملی هدایت شده است.
طرح پیش فروش سکه که با هدف پوشش تقاضای مصرفی خانوارها و تقاضای سرمایه گذاری از سوی بانک مرکزی کلید خورده است، تا اطلاع ثانوی در ۱۱۳۱ شعبه بانک ملی ایران ادامه دارد و همه افراد بالای ۱۸ سال می توانند به هر تعداد، سکه پیش خرید کنند. سکه ها در دو سررسید ۶ ماه و یک ساله به متقاضیان تحویل خواهد شد.
ودیعه دریافتی برای هر قطعه سکه ۱۰ میلیون ریال است و مابه التفاوت قیمت آن در زمان تحویل دریافت خواهد شد. برای سکه های تحویلی در سررسید ۶ ماه ۴ درصد و برای سکه های تحویلی در سررسید یک ساله ۹ درصد تخفیف از قیمت روز تحویل در نظر گرفته شده و مالیات بر ارزش افزوده نیز از آنها دریافت نمی شود.
خریداران، برای تحویل سکه های پیش خرید شده در زمان سررسید فقط می توانند به شعبه ای که عملیات پیش خرید در آن انجام شده مراجعه کنند.
به موازات پیش فروش سکه، برگزاری جلسات حراجی سکه و نیم سکه در بانک کارگشایی بانک ملی ایران نیز ادامه دارد؛ از ابتدای آغاز حراج سکه در اوایل آذرماه امسال تاکنون ۲۷۰ هزار قطعه سکه و نیم سکه در این بانک به فروش رفته است.
قیمت سکه در بازار آزاد امروز (شنبه) به یک میلیون و ۵۳۹ هزار تومان رسیده است که بخشی از این افزایش ناشی از رشد نرخ برابری دلار در مقابل ریال ایران بود و بخشی نیز ناشی از افزایش قیمت جهانی هر اونس طلاست.
بانک مرکزی، پاسخگویی به نیاز مردم برای خرید سکه طلا و از بین بردن حباب موجود در بازار را دو هدف اصلی خود در اجرای طرح پیش فروش سکه و حراجی سکه اعلام کرده اما جذب نقدینگی جامعه که بنابر آخرین آمار به ۱۴ تریلیون و ۴۵۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در پایان آذر ماه رسیده است، از تبعات جنبی آن خواهد بود.
نقدینگی در جامعه به مجموع پول و شبه پول گفته می شود؛ هرچه رشد نقدینگی بیشتر شود، تقاضا برای کالا و خدمات بیشتر شده و چون در کوتاه مدت عرضه کالا و خدمات محدود است، منجر به تورم می شود؛ از این رو یکی از ابزارهای سیاستگذاران پولی برای مقابله با تورم، کاهش رشد نقدینگی در جامعه است.