چین در تولید برق هسته‌ای آمریکا را کنار می‌زند

چین در تولید برق هسته‌ای آمریکا را کنار می‌زند

  • تاریخ انتشار : شنبه 24 فوریه 2018 15:32
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

آژانس بین‌المللی انرژی طی گزارشی اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود طی ۲۰ سال آینده ظرفیت تولید برق هسته‌ای در چین به ۳ برابر افزایش یافته و این کشور با کنار زدن آمریکا به بزرگترین تولیدکننده برق از انرژی هسته‌ای در جهان تبدیل شود.

فتیحبیرول، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی تأکید کرد: چین با قدرت در این زمینه قدم برمی‌دارد هم اکنون ۶۰ نیروگاه هسته‌ای در جهان در حال ساخت هستند که یک سوم آنها در چین واقع شده‌اند. ظرفیت تولید برق هسته‌ای چین در حال افزایش است و در نتیجه در آینده نزدیک ما شاهد سبقت این کشور از آمریکا و تبدیل شدن آن به نخستین تولیدکننده برق هسته‌ای در جهان خواهیم بود.

به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمریکا از دهه ۱۹۶۰ تاکنون بزرگترین تولیدکننده برق هسته‌ای در جهان محسوب می‌شود اما هم اکنون با ۲ مشکل روبه‌رو شده است که این مسأله به از دست رفتن جایگاه این کشور منجر خواهد شد. نخست اینکه نه آمریکا و نه اروپا سرمایه‌گذاری کافی در تولید برق هسته‌ای ندارند. دوم اینکه آنها اقدامات کافی برای بالا بردن عمر مفید نیروگاه‌های هسته‌ای خود انجام نمی‌دهند.

بیرول تأکید کرد: در صورتی که این روند ادامه یابد ظرفیت تولید برق هسته‌ای آمریکا از ۲۰ درصد به ۷ درصد کاهش خواهد یافت.

وی گفت: چین در حال کسب تجربه است و از طریق کاهش هزینه‌ها آنها در حال ایجاد آمادگی برای صادرات فناوری هستند که فناوری آنها بسیار بهینه‌تر از فناوری دیگر کشورهاست.

بیرول گفت: چین در حال به چالش کشیدن صادرکنندگان کنونی فناوری هسته‌ای نظیر آمریکا، ژاپن، کره و کشورهای اروپایی است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است که چین اصلی‌ترین پیشران تغییر ساختار بازار کنونی انرژی طی سال‌های آینده در جهان خواهد بود.

وی گفت: من برای شما یک مثال می‌زنم تنها ۵ ماه پیش بود که دولت چین تصمیم گرفت استفاده از زغال‌سنگ را محدود کند و به سمت گاز طبیعی مایع شده برود. در نتیجه واردات LNG چین ۵۰ درصد افزایش یافت و قیمت آن در بازار آسیا و اقیانوسیه از ۶ به ۱۲ دلار رسید.

بیرول گفت: وقتی چین تغییر می‌کند همه چیز دستخوش تغییر می‌شود و سیاست‌های جدید چین در حوزه انرژی به این معناست که فاز جدیدی در بازار جهانی انرژی شکل خواهد گرفت.