دو مرز ریلی شمالی ایران در ذره‌بین کشورهای خارجی

دو مرز ریلی شمالی ایران در ذره‌بین کشورهای خارجی

  • تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 فوریه 2018 15:46
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

 

در شرایطی که هنوز ایران برای توسعه خطوط ریلی خود در مرز با کشورهای همسایه نیاز به پیگیری‌های جدی و جذب سرمایه‌گذار دارد، اما اهمیت ترانزیتی این خطوط باعث شده که پیش از نهایی شدن عملیات نیز هجوم سرمایه‌گذاران خارجی به سمت آنها آغاز شود.

به گزارش ایسنا، در طول ماه‌های گذشته دو کشور ایران و آذربایجان برای اتصال منطقه آستارای ایران به آستارای آذربایجان توافق‌هایی را نهایی کرده‌اند تا به وسیله آن با یک پل ریلی مشترک امکان جابه‌جایی قطارها میان دو طرف فراهم شود.

این تصمیم در حالی گرفته شده که ایران هنوز یک حلقه گمشده در کریدور شمال به جنوب خود دارد و این موضوع منوط به اتصال راه‌آهن رشت تا آستارا خواهد بود. راه‌آهنی که با توجه به اهمیتش توانسته سرمایه‌گذاران خارجی مختلفی را پای کار بیاورد که در چهارچوب آن امکان نهایی شدن یک فاینانس ۵۰۰ میلیون دلاری نیز مطرح است.

هرچند شرکت ساخت اعلام کرده در صورت رسیدن منابع مالی لازم این پروژه سه سال زمان نیاز خواهد داشت تا به بهره‌برداری نهایی برسد، اما از هم‌اکنون سرمایه‌گذاران کشورهای شرق آسیا بر روی آن برنامه‌ریزی کرده‌اند و در آخرین اقدام ژاپن نیز از امکان برقراری خط ترانزیتی ریلی ایران تا روسیه استقبال کرده است. وابسته سیاسی سفارت ژاپن در ایران که از این خط ریلی بازدید کرده از ظرفیت قابل توجه این مسیر سخن گفته و امکان برقراری خطوط ترانزیتی ژاپن پس از اتصال در این مسیر را ممکن دانسته است. موضوعی که می‌تواند مهم‌ترین راه‌آهن ترانزیتی ایران را پیش از افتتاح نیز به محور توجهات ترانزیتی جهان تبدیل کند.

در کنار راه‌آهن آستارا خط ریلی اینچه برون نیز که از حدود سه سال پیش آغاز به کار کرده، با وجود تمام مشکلات و تفاوت‌های در سیاستگذاری همچنان افق بسیار روشنی دارد و در جدیدترین خبر مقامات ایران و ترکمنستان اعلام کرده‌اند که به ساخت یک بندر خشک در این خط ریلی اقدام می‌کنند. این بندر که احتمالا با هدف ذخیره‌سازی محصولات کشاورزی برای جابه‌جایی در کشورهای منطقه ایجاد می‌شود می‌تواند یکی از مهم‌ترین گام‌های تجاری ایران برای توسعه ترانزیت ریلی خود در آسیای میانه و شرق اروپا باشد و به این ترتیب دومین مرز شمالی ریلی ایران را نیز در صدر خبرهای اقتصادی حمل و نقل منطقه قرار خواهد داد.