آغاز به کار بازار ثانویه ارز

آغاز به کار بازار ثانویه ارز

  • تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 جولای 2018 19:17
  • تعداد نظرات کاربران دیدگاه‌ها برای آغاز به کار بازار ثانویه ارز بسته هستند

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام آغاز به کار بازار ثانویه ارز در راستای ساماندهی این بازار به ارز مسافرتی اشاره کرد و گفت که فعلا در زمینه حذف آن تصمیمی اتخاذ نشده است.

به گزارش ایسنا، ولی‌الله سیف در حاشیه جلسه هیات دولت این هفته در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: در راستای پیگیری اقداماتی که در رابطه با ساماندهی بازار ارز انجام شد، بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته، ارز حاصل از صادرات کالاهای خاص مانند پتروشیمی و فولاد که عمده است و با دولت ارتباط دارد جزو آن ۸۰ درصد است که باید در سامانه نیما عرضه شود. در حالیکه کل ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی مبنایی برای فعال شدن و تامین ارز بازار ثانویه ارز و در حقیقت برای واردات فهرست سوم کالایی است که از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه می شود.

سیف در توضیح این نوع معامله ارزی گفت: روال بازار ثانویه اینگونه است که وارد کننده با صادرکننده تفاهم می کند و با ثبت این تفاهم در سامانه جامع تجارت این کار می تواند عملیاتی شود در مرحله بعدی وارد کننده با مراجعه به بانک گواهی ثبت آماری خود را می گیرد و سپس با مراجعه به صادرکننده مربوط، توافق نهایی خود را انجام می دهد این توافق هم در سامانه جامع تجارت ثبت و عملیاتی می شود.

وی افزود: ما فکر می کنیم با این اقدامات، این بازار ساماندهی می‌شود و در مقابل جهت رفع بعضی ابهاماتی که هنوز هست با فعال شدن و آرامشی که در بازار حاکم می شود می توانیم اقدامات دیگر را هم انجام دهیم.

سیف در پاسخ به این پرسش که قرار بود از شنبه صرافی‌ها فعالیت خود را شروع کنند، آیا این امر مححق شده است؟ گفت: در حوزه‌ی حواله‌جات فعال هستند. در رابطه با این موضوع که اسکناس جابه‌جا کنند در مقطع بعدی اقدام می‌کنیم.

وی سپس گفت: نرخ ارز در بازار ثانویه متناسب با عرضه و تقاضا است. خودشان توافق می‌کنند. در شروع کار واردات کالا و خدمات انجام می شود.

سیف در ادامه خاطر نشان کرد: صرافی ها می‌توانند بین وارده کننده و صادر کننده ایفای نقش کنند؛ ممکن است یک صادر کننده کل ظرفیتی که برای عرضه به بازار دارد را از طریق صرافی ها انجام دهد.

وی در رابطه با نوع قیمت گذاری این بازار گفت: هیچ محدودیتی وجود ندارد و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود.

رئیس کل بانک مرکزی اظهارکرد: ارز فیزیکی در ایران منتقل نمی شود، بلکه از حساب صادر کننده به حساب وارد کننده منتقل می شود.

 

ثبت دیدگاه

امکان ارسال نظر وجود ندارد