ارزش فرابورس ایران حدود ۳۳ درصد افزایش یافت

ارزش فرابورس ایران حدود ۳۳ درصد افزایش یافت

  • تاریخ انتشار : جمعه 2 مارس 2018 17:38
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

به گزارش روز جمعه ایرنا از فرابورس ایران، در هفته معاملاتی پیش به ترتیب در تاریخ هفتم و هشتم این ماه در گروه اوراق تامین مالی شاهد عرضه دو سری اسناد خزانه بودیم که در نماد اخزا ۶۱۳ با تاریخ سررسید ۱۶ دی‌ماه سال ۹۸ قیمت هر ورقه از این اسناد ۷۱۵ هزار ریال کشف قیمت شد. از سوی دیگر در جریان عرضه اخزا۶۱۵ نیز که این سری اوراق در بیستم آبان ماه سال ۹۸ سررسید می‌شود هر ورقه بیش از ۷۲۷ هزار ریال قیمت خورد.
نهم اسفند نیز به ترتیب دو بلوک ۳۱٫۵ و ۹۰٫۸ درصدی از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت سرمایه‌گذاری کوه نور و سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری سبحان در بازارهای پایه ب و اول به فروش رسیدند.

** در بازارهای فرابورس چه گذشت؟
در جریان هفته‌ای که سپری شد در مجموع ۹ بازار فرابورس شاهد داد وستد یک‌هزار و ۳۷۹ میلیون ورقه به ارزش هشت هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال بودیم که این میزان نقل و انتقال سهام و اوراق بهادار طی ۱۸۲ هزار دفعه رقم خورد. در حالی که حجم و ارزش معاملات در مقایسه با هفته پیشین کاهش یافت، اما تعداد دفعات مبادلات با ۲۷ درصد رشد روبه‌رو شد.
رصد معاملات بازارهای فرابورس نشان می‌دهد بهترین عملکرد در رشد حجم و ارزش داد وستدها را بازار پایه به ثبت رسانده، به طوری که در این بازار حجم و ارزش معاملات به ترتیب رشد ۳۶ و ۲۱ درصدی را در مقایسه با هفته پیشین تجربه کرد. باقی بازارها اما با افت نسبی حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شدند.
معاون عملیات و نظارت بازار فرابورس ایران هفته گذشته در گفت‌و‌گویی از اجرایی شدن فاز توقف خودکار نمادهای معاملاتی در بازار پایه ب از شنبه ۵ اسفندماه خبر داد.
به گفته «بهنام محسنی» اگر قیمت سهام یکی از شرکت‌های حاضر در بازار «پایه ب» طی پنج روز کاری بیش از ۴۰ درصد افزایش یا کاهش قیمت؛ یعنی نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، نماد مذکور متوقف می‌شود و ناشر ملزم است اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر کند، در این صورت نماد متوقف شده در روز معاملاتی بعد بازگشایی می‌شود.
وی همچنین اشاره کرد در صورتی که قیمت سهام یکی از شرکت‌های حاضر در بازار «پایه ب» طی ۱۵ روز کاری بیش از ۶۰ درصد نوسان داشته باشد، نماد معاملاتی متوقف شده و ناشر ملزم است همایش اطلاع‌رسانی برگزار کند که پس از آن نماد معاملاتی حداکثر پس از دو روز کاری بعد بازگشایی می‌شود.

** معاملات اوراق تسه بر مدار رشد
در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس که شاهد معامله ۶۶ میلیون ورقه به ارزش شش هزار و ۲۶۷ میلیارد ریال بود، رصد معاملات ابزارهای مالی در این بازار نشان می‌دهد، اوراق تسهیلات مسکن رشد ۳۵ و ۲۸ درصدی در حجم و ارزش معاملات را تجربه کرد و بهترین عملکرد هفتگی را در مقایسه با اوراق بدهی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ثبت رساند.
این بازار شنبه هفته آینده میزبان عرضه سه سری اسناد خزانه در نمادهای اخزا۶۰۲۴، اخزا۶۰۳۴ و اخزا۶۱۳۴ خواهد بود که فروشنده آن قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و ناشر آن وزارت امور اقتصادی و دارایی به نمایندگی از دولت است.
در هفته‌ای که سپری شد همچنین ارزش معاملات خرد بازار سهام به رقم یک‌هزار و ۹۱۱ میلیارد ریال رسید که از این میزان گروه محصولات شیمیایی بیشترین سهم از ارزش کل معاملات را در اختیار گرفت.
ارزش معاملات در این گروه ۳۰۱ میلیارد ریال بود که ۱۶ درصد از ارزش کل معاملات را شامل می‌شد. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی و بیمه و صندوق بازنشستگی به جز تامین اجتماعی با سهم ۱۲ و ۷ درصدی در جایگاه دوم و سوم صنایع فرابورسی با بیشترین سهم از ارزش کل معاملات بازار سهام قرار گرفتند.
در نهایت، در هفته قبل شاخص کل فرابورس با افت چهار دهم درصدی روبه‌رو شد تا بازدهی این نماگر از ابتدای امسال به حدود ۲۵ درصد برسد.
در حال حاضر آیفکس در ارتفاع ۱۰۹۲ واحدی قرار دارد.