بازار متشکل ارزی و سرنوشت دلار

بازار متشکل ارزی و سرنوشت دلار

  • تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18 ژوئن 2019 07:53
  • تعداد نظرات کاربران دیدگاه‌ها برای بازار متشکل ارزی و سرنوشت دلار بسته هستند

سرنوشت دلار در مُشت «بازار متشکل ارزی»

پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت‌وگو با مجیدرضا حریری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، آورده است: این تحلیلگر اقتصادی، با اشاره به بازار متشکل ارزی که گفته شده از ابتدای تیرماه راه اندازی خواهد شد گفت: با این ابتکاری که تحت عنوان «بازار متشکل ارزی» تعریف شده، که از نظر من اسم دیگر آن می‌شود «صرافی بزرگ بانک مرکزی»، بانک مرکزی دخالتش را به شکل عیان‌تر و تا حدودی شفاف‌تر می‌کند و این می‌تواند نسبت به شرایط قبلی، یک گام رو به جلو برای نظم دادن به بازار ارز کشور باشد.

او افزود: قطعاً این شرایط بهتر از این است که به چند صرافی ارز داده شود و آن‌ها عرضه کنند و بفروشند. بهتر است در یک بازاری این کار انجام شود و سر خرید آن رقابت وجود داشته باشد و شفاف باشد که چه کسانی ارز را خریداری کرده‌اند تا بعدها بشود بر رفتار خریداران هم در یک شرایط شفاف نظارت شود که این ارزها را به چه مصارفی می‌رسانند.

حریری با طرح این سوال که خروج سرمایه و ارز از کجا تأمین می‌شود؟، پاسخ داد: از همین بازار صرافی یعنی خرید فروش‌های غیرشفاف ارزی که در بازارهای صرافی‌های محدود در ایران در حال انجام است یا ارزی که قاچاقچیان می‌خواهند با آن کالا بیاورند، آن ارز هم در بازار فعلی به صورت غیرشفاف در حال خرید است یعنی منشأ و مبدا ارزهایی که در بازار می چرخد مشخص نیست.

اگر بازار متشکل ارزی، تنها بازار ارز شود، بسیاری از مشکلات حل می‌شود

او ادامه داد: بخشی از صادرکنندگان ادعا می‌کنند که ما ارزمان را به صراف‌ها می‌فروشیم، ولی شفاف نمی‌کنند که به چه کسی و چگونه؟ اگر بازار متشکل ارز، تنها بازار خرید و فروش ارز شود، بسیاری از این مشکلات را می‌شود جبران کرد. در حال حاضر این کار، بهترین حالت ممکن است که می‌شود انجام داد.

بازار غیررسمی کوچک‌تر می‌شود اما از بین نمی‌رود

حریری درباره امکان تک نرخی شدن ارز پس از راه اندازی بازار متشکل ارزی نیز گفت: در کنار این بازار رسمی که وجود دارد، همیشه بازار غیررسمی خواهد بود، اما این امکانش وجود دارد که بازار غیر رسمی کوچک‌تر شود، اما از بین نمی‌رود و به همین تقاضاهایی که عرض کردم مثل خروج سرمایه، تقاضای کالای قاچاق، تقاضای مسافرت خارجه افراد و هزینه‌های دانشجویی پاسخ می‌دهد و حداکثر موفقیت این بازار این است که فاصله این دو بازار را با هم کم می‌کند.

 

منبع ایرنا

ثبت دیدگاه

امکان ارسال نظر وجود ندارد