تاثیر مثبت قرارداد کاهش تولید اوپک بر بازار نفت آسیا

تاثیر مثبت قرارداد کاهش تولید اوپک بر بازار نفت آسیا

  • تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 15 فوریه 2018 19:18
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

تنها پس از گذشت یک سال از اجرایی شدن قرارداد کاهش تولید نفت اوپک و همپیمانان آن، موجودی نفت در بازارهای نفت آسیا به طور چشمگیری کاهش یافته است به شکلی که به جای ذخیره ی نفت در تانکرها و نفت کش ها، بر میزان فروش و تحویل این محصول به مشتریان آسیایی افزوده شده است.

به نقل از رویترز، بر اساس آمارهای منتشر شده در خصوص حمل و نقل دریایی کالاهای اساسی، در حال حاضر ۱۵ نفتکش بزرگ در حال منتقل کردن نفت در آب های اطراف سنگاپور و مالزی هستند. لازم به ذکر است که این دو کشور آسیایی مراکز اصلی مبادله و ذخیره ی نفت پس از تحویل گرفتن این محصول از کشورهای خاورمیانه هستند. البته به این نکته هم باید اشاره گردد که تعداد کنونی نفت کش های فعال در آب های آسیا به نسبت ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ و همچنین اواسط این سال کمتر است.

به گفته ی برخی تحلیلگران بازار نفت، در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی تانکرهای نفتی به حداکثر ظرفیت خود رسیده بودند و متصدیان آن ها از پذیرش تقاضای جدید برای ذخیره ی نفت خودداری می کردند. این در حالی است که در حال حاضر شرایط تغییر کرده و میزان ذخایر نفت به طور چشمگیری کاهش یافته است. این تحلیلگران معتقدند که با اجرای قرارداد کاهش تولید نفت توسط اوپک (و همپیمانان آن)، این نهاد به هدف کاهش مازاد عرضه نسبت به تقاضا دست یافته است. یکی از آثار اصلی این قرارداد تغییر دادن شیب قیمت نفت بوده است.

باید خاطر نشان گردد که در شرایطی که بازار نفت با مازاد عرضه نسبت به تقاضا مواجه است، قیمت نفت خامی که فورا آماده ی تحویل بوده بسیار کمتر است از قیمت نفتی که برای عرضه در آینده ذخیره شده است. بنابراین، در این حالت معامله کنندگان این بازار ترجیح خواهند داد تا نفت را ذخیره کرده و در آینده آن را بفروشند. این در حالی است که وضعیت فعلی نشان می دهد که کاهش مازاد عرضه در بازارهای جهانی در نتیجه ی اجرای قرارداد اوپک معادلات را بر عکس کرده و در حال حاضر قیمت نفت ‘آماده ی تحویل فوری’ از قیمت نفت ‘تحویل در آینده’ بیشتر شده است.

در پایان لازم است به این نکته اشاره گردد که از دلایلی که ممکن است دوباره بازار نفت را با حالت مازاد عرضه مواجه کند پایان یافتن قرارداد کاهش تولید نفت اوپک است. همچنین، دلیل دیگر این مسئله می تواند افزایش تولید نفت توسط آمریکا و صادرات گسترده ی این محصول به آسیا باشد. گزارش ها حاکی از آن است که میزان تولید نفت توسط آمریکا از مرز ۱۰.۲۷ میلیون بشکه در روز گذشته و این کشور پس از روسیه به دومین تولید کننده ی بزرگ نفت در دنیا تبدیل شده است. همچنین، آژانس بین المللی انرژی  در هفته ی جاری هشدار داده است که در سال ۲۰۱۸ میزان عرضه ممکن است مجددا بیشتر از میزان تقاضای جهانی نفت بشود.