تشویق صادرکنندگان با عرضه ۷۰ درصد در سامانه نیما

تشویق صادرکنندگان با عرضه ۷۰ درصد در سامانه نیما

  • تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 30 می 2019 09:31
  • تعداد نظرات کاربران دیدگاه‌ها برای تشویق صادرکنندگان با عرضه ۷۰ درصد در سامانه نیما بسته هستند

مدیر اداره صادرات بانك مركزی گفت: صادركنندگانی كه بیش از ۷۰ درصد از ارز ناشی از صادرات را در سامانه نیما عرضه كرده اند، تشویق می‌شوند.

بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادركنندگان به تازگی توسط بانك مركزی ابلاغ شد.
بر اساس سیاست های جدید، میزان بازگشت ارز پتروشیمی ها به چرخه اقتصادی در سال ۱۳۹۸ شامل حداقل ۶۰ درصد در سامانه نیما، حداكثر ۱۰ درصد اسكناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود تعیین شده است.
سایر صادركنندگان باید حداقل ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه كنند و حداكثر تا ۲۰ درصد به صورت اسكناس و بقیه واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام كنند.
مدیر اداره صادرات بانك مركزی نیز با تشریج جزئیات بیشتری از این مصوبه گفت: از ۲۲ فروردین ۹۷ همه صادركنندگان مجاب شدند ارز حاصل از فروش را به چرخه ارزی و اقتصادی كشور برگردانند.
صمد كریمی افزود: دوم اردیبهشت سال گذشته نحوه بازگشت ارز صادرات در هیات دولت تصویب شد و درباره روش‌های واردات در مقابل صادرات و چگونگی بازگشت ارز به سامانه نیما تصمیم گیری شد.
مدیر اداره صادرات بانك مركزی افزود: در نهایت بسته جدید چگونگی بازگشت ارزی مصوب شد كه در آن دو گروه پتروشیمی و سایر صادركنندگان و میزان بازگشت ارز به سامانه نیما مشخص شده است.
كریمی افزود: از این پس هیچگونه محدودیت قیمتی برای صادركنندگان در بازار دوم نخواهیم داشت. معاملات اسكناس در بانك‌ها و نیما انجام می‌شود و در سامانه نیما (بازار دوم) ثبت خواهد شد.
مدیر اداره صادرات بانك مركزی افزود: معاملات اسكناس هم در بانك‌ها انجام می‌شود و هم در صرافی‌های مجاز كه در سامانه نظارت ارز ثبت می‌شود.
وی با بیان اینكه عمده واردات به كشور توسط بانك مركزی رصد می‌شود، افزود: چنانچه كالایی بخواهد وارد كشور شود وزارت صنعت باید تایید كند. این كار می‌تواند از خروج ارز از كشور جلوگیری كند.
وی با بیان اینكه عملكرد صادركنندگان به ۱۹ میلیارد دلار رسیده است، اضافه كرد: باید با همین منابع ارزی حاصل از فروش محصولات غیر نفتی بتوانیم كالاهای مورد نیاز كشور را تامین كنیم.
كریمی به رصد دقیق صادركنندگان و صادرات آنها اشاره كرد و گفت: صادركنندگانی كه بیش از ۷۰ درصد از ارز حاصله را به سامانه نیما عرضه كرده اند تشویق می‌شوند.
وی اضافه كرد: قرار شده گمرك هم به طور سیستمی آمار خود را به سامانه اطلاع دهد و صادركنندگانی كه صادرات در مقابل واردات انجام می‌دهند می‌توانند اطلاعات صادراتی خود را به سامانه جامع تجارت وارد كنند.
كریمی درباره بازار متشكل ارزی و كنترل نرخ ارز گفت: نگاه بانك مركزی به بازار متشكل ارزی شبیه نگاه به یك بانك است كه زیر نظر بانك مركزی به تجارت و تعاملات اقتصادی اقدام می‌كند.
وی افزود: از سه ماهه چهارم سال گذشته شركت‌هایی مانند پتروشیمی ها توانسته اند ارز بیشتری به بازار عرضه كنند، همچنین كنترل بازار ارز در كاهش قیمت دلار در روزهای اخیر تاثیر گذاشته است.

ثبت دیدگاه

امکان ارسال نظر وجود ندارد