تولید ۴٫۱ میلیون بشکه نفت روزانه توسط ایران

تولید ۴٫۱ میلیون بشکه نفت روزانه توسط ایران

  • تاریخ انتشار : جمعه 30 سپتامبر 2016 19:21
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر
وزیر نفت درحالی از باز پس‌گیری سهم ۱۳ درصدی ایران از تولید نفت اوپک خبر می‌دهد که با تصمیم اوپکی‌ها در نشست الجزیره، ایران می‌تواند آزادانه روزانه تا سقف ۴.۱ میلیون بشکه نفت تولید کند.
به گزارش مهر، بحران شدید اقتصادی، مالی و زیان روزانه حدود ۲۲۵ میلیون دلاری ناشی از سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام، بالاخره عربستان سعودی را به میز مذاکرات بازگرداند تا این کشور پس از نزدیک به سه سال از مسابقه افزایش عرضه نفت در بازار دست بکشد.
عربستان سعودی در نشست فوق‌العاده اعضای اوپک در الجزیره نه تنها به میز مذاکره بازگشت و حاضر به گفتگو با سایر کشورهای اوپک به منظور فریزسقف تولید خود شد که حتی برای مستثنی شدن ایران از اجرای این طرح نفتی هم چراغ سبز نشان داد.
پیش از آغاز نشست مشورتی اوپک در الجزایر، بیژن زنگنه وزیر نفت با تاکید بر اینکه تولید نفت خام در ایران متوقف نخواهد شد، تاکید کرد: تولید روزانه نفت خام ایران به ۴ میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد.
با گذشت چند ساعت از این اظهار نظر وزیر نفت ایران، اعضای اوپک پس از چند سال سرگردانی برای محدود کردن سقف تولید نفت به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به توافق و اجماع رسیدند و قرار است در نشست عادی نوامبر سقف تولید برای اوپک لحاظ شود.
از سوی دیگر با تعیین سقف تولید نفت ۳۲.۵ میلیون بشکه‌ای برای اوپک، ایران در کنار دو کشور نیجریه و لیبی هم از اجرای طرح محدودیت تولید نفت معاف خواهند شد.
محمد بن صالح الساده وزیر صنعت و انرژی قطر و رئیس دوره‌ای سازمان اوپک هم در نشست خبری پایان نشست فوق‌العاده اوپک درالجزایر، اعلام کرد: اوپک در توافق تثبیت سطح تولید اعضای این سازمان، شرایط استثنایی برای کشورهای ایران، لیبی و نیجریه در نظر دارد.
بر این اساس عملا با کاهش و محدودیت تولید نفت چهار کشور عربستان سعودی، عراق، امارات متحده عربی و کویت که در طول پنج سال گذشته (از سال ۲۰۱۱ میلادی) تاکنون بیشترین افزایش تولید نفت را در بین کشورهای عضو اوپک داشتند، ایران می‌تواند دست کم ظرفیت تولید نفت خام خود  را به دوران پیش از اعمال تحریم‌ها افزایش دهد