خرید ۲۰ تن طلا توسط روسیه

خرید ۲۰ تن طلا توسط روسیه

  • تاریخ انتشار : سه‌شنبه 27 فوریه 2018 08:37
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

از ماه مارس سال ۲۰۱۵ روسیه به طور مداوم حجم ذخایر طلای خود را افزایش داده است. ماه گذشته میلادی این کشور شمال دریای خزر ۲۰ تن طلا خرید و حجم ذخایر خود را به ۱۸۵۷ تن رساند.

بر همین اساس هم‌اکنون روسیه در جمع ۵ کشور با بیش‌ترین حجم ذخایر طلا در جهان است و قصد دارد در این زمینه به سلطه دلار آمریکا پایان دهد.

حجم ذخایر طلای چین در حال حاضر ۱۸۴۳ تن برآورد می‌شود. طی ۱۵ سال گذشته مسکو و پکن به شدت به دنبال خرید طلا و افزایش ذخایر طلای خود بودند تا وابستگی خود به دلار آمریکا را از بین ببرند.

رونان منلی، کارشناس مؤسسه بولیون استار سنگاپور، گفت: هم روسیه و هم چین اقدام خود در راستای افزایش ذخیره طلای خود را رسانه‌ای کرده و به طور رسمی اعلام کردند که طلا را به عنوان یک دارایی پولی استراتژیک محسوب می‌کنند. این دو کشور به هیچ‌وجه در این زمینه محرمانه عمل نکردند و این در حالی است که آمریکا دقیقاً برعکس آن را انجام داده و در تلاش است تا نقش طلا به عنوان دارایی ذخیره پولی را کم‌رنگ کنند.

آمریکا مدعی است که ۸۱۳۴ تن طلا ذخیره کرده است که به گفته منلی تأیید این ادعا غیرممکن است.

وی معتقد است کل داستان درباره ذخایر طلای آمریکا محرمانه و مبهم است و تاکنون هیچ ناظر مستقلی بر ذخایر طلای آمریکا نظارت نداشته است.

بانک مرکزی فدرال نیویورک و سازمان MINT آمریکا که مسئولیت نظارت بر ذخایر طلا و همچنین ضرب سکه را در آمریکا برعهده دارد به هیچ کس اجازه نمی‌دهند که از ذخایر طلای آمریکا بازدید کرده و یا آنها را از لحاظ کمی و کیفی بررسی کنند.

آلمان دومین ذخایر بزرگ طلا در جهان را در اختیار دارد و حجم ذخایر این کشور ۳۳۷۴ تن برآورد می‌شود اما مشکل اینجاست که بازهم بخش قابل توجهی از ذخایر طلای آلمان در آمریکاست.

سال گذشته میلادی بوندس بانک آلمان اعلام کرد این کشور از زمان جنگ سرد تاکنون تنها توانسته ۶۷۴ تن از ذخایر طلای خود را از پاریس و نیویورک بازگرداند.

در حال حاضر ۵۰ درصد از ذخایر طلای آلمان در فرانکفورت و مابقی آن در لندن و نیویورک است.

صندوق بین‌المللی پول نیز با دارا بودن ۲۸۱۴ تن طلا سومین دارنده طلا در جهان است و فرانسه نیز چهارمین حجم طلای ذخیره‌شده در جهان را دارد.

بانک مرکزی روسیه حجم خرید طلای خود را به دو برابر افزایش داده و قصد دارد از طریق بالا بردن ذخایر شمش طلای خود به دستور پوتین مبنی بر کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد این کشور نسبت به تحولات ژئوپلتیک جامه عمل بپوشاند. حجم ذخایر طلای روسیه از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون به ۵ برابر افزایش یافته است.

روسیه هم اکنون سومین تولیدکننده طلا در جهان محسوب شده و دوسوم کل طلای تولیدی این کشور توسط دولت و از بانک‌های محلی خریداری می‌شود.

کرملین به طلا به عنوان یک پناهگاه در زمان بحران‌های ژئوپلتیکی نگاه می‌کند.