رفع ابهام مالیات ارزش افزوده در دبی

رفع ابهام مالیات ارزش افزوده در دبی

  • تاریخ انتشار : جمعه 9 فوریه 2018 18:26
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

 

‎✅ رفع ابهام در مورد نحوه اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده در امارات برای تراکنش های بانکی و حوالجات ارزی صرافی ها

‎? بر اساس توافق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، دولت امارات تصمیم گرفت که پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده بر یک سری کالاها و خدمات مشخص از ابتدای ژانویه ۲۰۱۸ اعمال کند. اما این قانون ابهامات فراوانی را برای تراکنش های بانک ملی ایران در دوبی -که روزانه مقادیر زیادی از درهم های نفتی و صادراتی را به تجار ایرانی پرداخت می کند- ایجاد نموده است.

‎☝️همین ابهام، چشم انداز صرافان ایرانی فعال در امارات را نیز در هاله ای از ابهام فرو برده و برخی از کارشناسان نیز عدم تمایل بازارساز به کاهش نرخ حواله درهم را که می تواند منجر به کاهش قیمت دلار آمریکا در بازار داخلی شود، به همین دلیل می دانند. اما گزارش اختصاصی صرافخانه از امارات به ابهامات در این خصوص پاسخ می دهد:

‎۱⃣ در ارتباط با حوالجات ارزی و ارسال پول از امارات : بر اساس تحقیقات به عمل آمده – پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده فقط به «کارمزد و هزینه خدمات» حوالجات ارزی تعلق می گیرد و نه به کل مبلغ پول یا حواله ای که ارسال می شود؛ این بدان معنی است که هزینه ارسال پول در امارات در حد ناچیزی افزایش می یابد که از مشتری دریافت خواهد شد.

‎✍️به نقل از خلیج تایمز، فعالین صنعت صرافی در دوبی معتقدند که این افزایش ناچیز مالیات بر کارمزد ارسال حوالجات ارزی، تأثیری بر تقاضا در این بازار نخواهد گذاشت. البته صرافی های اماراتی کارمزدهای متفاوتی را برای ارسال پول به نقاط مختلف دنیا مطالبه می کنند:
‎?بین ۱۰ تا ۲۰ درهم برای آسیا؛
‎?بین ۱۵ تا ۳۵ درهم برای خاورمیانه؛ و
‎?بین ۳۵ تا ۵۵ درهم برای اروپا، انگلیس و آمریکا.

‎?محمد الانصاری رئیس FERG (گروه تبدیل ارز و ارسال پول) در امارات تأکید می کند که پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده صرفاً بر کارمزد ارسال پول اعمال می شود نه مقدار پولی که قرار است حواله گردد.

‎☝️وی همچنین روشن کرد که هیچ مالیات بر ارزش افزوده ای برای «تبدیل ارز» از ساکنین امارات یا توریست های این کشور دریافت نمی شود.

‎? الانصاری همچنین پیش بینی کرد که در سال ۲۰۱۸ بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار حواله ارزی – به طور متوسط ۱۰ میلیارد دلار- از امارات به کشورهای دیگر ارسال شود.

‎? بر اساس آمار بانک مرکزی امارات، میزان حوالجات ارزی ارسالی از سوی کارگران خارجی مشغول در امارات، بالغ بر ۷۸ میلیارد دلار در نیمه سال ۲۰۱۷ می باشد که بیشترین تقاضاها به ترتیب مربوط به فعالین هندی، پاکستانی، فیلیپینی، مصری و انگلیسی است.
‎❗️در حال حاضر ۱۲۵ صرافی با بیش از هزار شعبه و ۱۳ هزار پرسنل در سراسر امارات مشغول به فعالیت هستند.

‎۲⃣ در ارتباط با برداشت از دستگاه های خودپرداز و حساب های بانکی: به گزارش صرافخانه و به نقل از خلیج تایمز، پنج درصد قانون مالیات بر ارزش افزوده فقط بر کارمزد برداشت پول از حساب اعمال می شود و نه میزان پولی که از حساب خارج می شود.

‎? فرض کنید مشتری بانک X از دستگاه خودپرداز بانک Y مبلغ ۵ هزار درهم برداشت می کند و کارمزد آن ۲ درهم می شود. در این حالت، ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده بر ۵ هزار درهم اعمال نخواهد شد، بلکه فقط نسبت به ۲ درهم کارمزد، پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده اعمال می شود؛ بنابراین، مالیات هر تراکنش می شود پنج درصد از دو درهم کارمزد که معادل ۱۰ فِلس می گردد که ناچیز است (هر ۱۰۰ فِلس یک درهم است).

‎☝️همچنین، اگر شما از خودپرداز بانک خود در امارات پولی برداشت کنید، مشمول مالیات نمی گردد.
‎?نیراو شاه، مشاور مشهور مالیاتی امارات در این ارتباط گفت: وقتی شما از حساب خودتان [ و از دستگاه خودپرداز بانک خودتان ] برداشت می کنید، هیچ تراکنشی صورت نمی پذیرد که مشمول کارمزد شود تا بر آن کارمزد، مالیات بر ارزش افزوده تعلق گیرد.

‎? نیراو شاه در پایان می افزاید، به طور کلی هر گونه خدماتی که بانک انجام می دهد و بابت آن خدمات، کارمزد دریافت می کند، پنج درصد مالیات ارزش افزوده فقط بر “کارمزد” آن خدمات تعلق می گیرد.

‎⚠️ اگرچه گزارش فوق بر اساس گفته مقامات دولتی، کارشناسان مالیاتی و نخبگان صنعت صرافی در امارات تهیه شده است، اما عملکرد احتیاطی صرافی ها و کارگزاران ایشان تا فرارسیدن ۳۱ مارچ ۲۰۱۸ (شنبه ۱۱ فروردین ۹۷) که باید اظهارنامه VAT خود را ارائه نموده و نحوه محاسبه و اعمال قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط دولت امارات را در عمل مشاهده نمایند، همچنان به وضوح قابل مشاهده است