شکست ترامپ در کاهش کسری تجارت آمریکا

شکست ترامپ در کاهش کسری تجارت آمریکا

  • تاریخ انتشار : چهارشنبه 7 فوریه 2018 15:45
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

 

بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده، کسری تجاری آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ به طور بی سابقه ای بیشتر شده است. لازم به ذکر است که بیشترین میزان کسری تجاری آمریکا مربوط به مبادلات تجاری این کشور با چین و مکزیک است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از دویچه وله، تنها پس از گذشت ۱ سال از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، میزان واردات توسط دولت آمریکا به طور بی سابقه ای افزایش یافته و در نتیجه ی آن میزان کسری تجاری این کشور به بالاترین حد خود از ۷ سال گذشته تا کنون رسیده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط وزارت بازرگانی آمریکا، کسری تجاری سالانه ی این کشور در سال ۲۰۱۷ با افزایشی ۱۲.۱ درصدی ( معادل ۶۱.۲ میلیارد دلار و ۴۹.۵ میلیارد یورو) به مجموع ۵۶۶ میلیارد دلار رسیده است.

 

لازم به ذکر است که ماه دسامبر سال گذشته ی میلادی بیشترین نقش را در افزایش کسری تجاری آمریکا ایفا کرده است. آمار های موجود نشان می ده که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ دولت آمریکا با افزایش ۵.۳ درصدی کسری بودجه ی (معادل ۵۳.۱ میلیارد دلار) مواجه شده است. این میزان از افزایش کسری بودجه در ماه دسامبر گذشته از ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ تا کنون بی سابقه بوده است.

این در حالی است که یکی از قول های اصلی دونالد ترامپ در دوران مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا کاهش کسری تجاری آمریکا در مبادلات تجاری با سایر کشورهای دنیا بوده است. ترامپ برای دستیابی به این هدف بارها تهدید کرده است که برخی قراردادهای تجاری بین المللی دولت آمریکا آمریکا مانند ”پیمان تجاری اقیانوس آرام (شراکت ترنس-پسیفیک)” و ”پیمان نفتا با کانادا و مکزیک” را لغو خواهد کرد. همچنین، وی تا کنون در برابر چین مواضع محافظه کارانه ای را اتخاذ کرده است. علیرغم این تهدید ها، آخرین اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که کسری تجاری آمریکا در مبادلات تجاری با مکزیک و چین به ترتیب به ۷۱ و ۳۷۵ میلیارد دلار رسیده و در این خصوص رکوردی جدید را ثبت کرده است.

علیرغم اینکه افزایش کسری بودجه ی آمریکا در سال ۲۰۱۷ نشانه ی افزایش میزان تقاضا از سوی مصرف کنندگان و شرکت هایی آمریکایی است و این به نوبه ی خود می تواند به معنای افزایش سرعت رشد اقتصادی این کشور باشد، برخی معتقدند که در بلند مدت این امر می تواند بر رشد اقتصادی آمریکا تاثیر منفی گذاشته و ”رقابتی بودن” اقتصاد این کشور را از بین ببرد.

در پایان باید خاطر نشان گردد که در سال ۲۰۱۷ میزان واردات آمریکا ۶.۷ درصد افزایش یافته و به طور بی سابقه ای به مجموع ۲.۹ تریلیون دلار رسیده است. این در حالی است که میزان صادرات آمریکا با ۵.۵ درصد افزایش ۲.۳ تریلیون دلار بوده است.