صادرات مواد معدنی ۳ درصد افزایش یافت

صادرات مواد معدنی ۳ درصد افزایش یافت

  • تاریخ انتشار : یکشنبه 25 فوریه 2018 18:16
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

محمدرضا بهرامن با اشاره به برنامه ایجاد رونق در معادن افزود: با توجه به همکاری دولت و مجلس در تصویب و تخصیص ۱۰ درصد از ۱٫۵ میلیارد دلار سرمایه برای حمایت از اشتغال در مناطق محروم و انجام تفاهم ایمیدرو و معاونت معدنی با خانه معدن ایران درجهت ایجاد فضای مناسبی برای احیا و توسعه معادن کوچک از جمله تصمیمات مطلوب این بخش بوده است.
وی، با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون همواره شاهد راه اندازی واحدهای معدنی نو در کشور بوده‌ایم، افزود: قطعا این وقایع مطلوب و شایسته دربخش معدن ، بدون نگاه مدیریتی متولیان این بخش مهم اقتصاد کشور محقق نمی‌شد، هر چند فعالین این بخش با چالش‌هایی از قبیل کاهش قیمت فلزات و نفت و اثرات رکود در بنگاههای معدنی مواجه بودند، اما مدیریت ایمیدرو توانست با سکانداری و هدایت گری قابل قبول وسیاستگذاری‌های مطلوب مدیریتی در مدت دولت یازدهم تاکنون نمره خوبی را در کارنامه مسوولیت خود ثبت کند.
رییس خانه معدن ایران گفت: باید ارتباطات بین‌المللی واحدهای بزرگ معدنی تقویت شود، یعنی با حضور مشتریان بین‌المللی این واحدها خود را با ویژگی‌های روز دنیا و همتایان خارجی خود ارزیابی کنند.
وی با اعلام اینکه ارزش صادرات مواد معدنی در۹ ماهه سال ۹۶، به ۶ میلیارد و ۸۵۵ میلیون و ۵۷۰ هزار دلار رسیده است، تصریح کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۳ درصد افزایش یافته و از هدف پیش بینی شده در برنامه ششم نیز فراتر رفته است.
بهرامن با تأکید بر نقش شرکت‌های تخصصی و کنسرسیوم‌های فروش با داشتن کارشناسان و متخصصان خبره، گفت: بازار پر رقابت فعلی صادرات مواد معدنی در دنیا نیاز به یک مهندسی دقیق همراه با تحلیل جهت پیش بینی روند آینده نزدیک، میان مدت و دور، قیمت محصولات معدنی به ویژه فلزی دارد.
رییس خانه معدن ایران با اشاره به استفاده ایمیدرو از ۱.۸ میلیارد یورو فاینانس در حوزه فولاد تاکنون، افزود: از سوی دیگر یک میلیارد دلار سرمایه گذاری برای معدن روی مهدی آباد نیز که کنسرسیوم آن تشکیل شده، نیاز است که با قول مساعد رییس هیأت عامل ایمیدرو در دو هفته آینده قرارداد آن امضا می شود.
بهرامن با بیان اینکه در مورد فاینانس‌های زیر ۱۰۰ میلیون یورو یا دلار نیز اقدامات خوبی در ماههای گذشته انجام شده است، گفت: برخی پروژه‌ها مثل الکترود گرافیتی توسط ایمیدرو با طرف‌های اروپایی و چینی نیز پیش برده شده است.
وی با اشاره به اینکه احیای بخش معادن کشور نیازمند سازماندهی مستحکم، خوب، منحصر، روان و حمایت مالی متولیان این بخش است، اضافه کرد: تولید زمینه ها و مجموعه زیرساخت‌هایی می خواهد که متولیان بخش معدن کشور باید به همه آن زیرساخت‌ها توامان توجه کنند و ارتباطات بین‌المللی واحدهای بزرگ معدنی تقویت شود.
رییس خانه معدن ایران گفت: اتخاذ سیاست‌هایی همچون تفاهم در یک بازه زمانی ۳ ساله با شرکت‌های معتبر تولیدکننده ماشین آلات معدنی ( به منظورتامین ماشین آلات معدنی، حمایت از تولید داخلی) برای واردات و ساخت خط تولید ماشین آلات معدنی و توافق براینکه پس از مدت تعیین شده، محصولات با کیفیت در داخل کشور تولید شود، جزو اولویت های این حوزه است .