قیمت سکه طلا ارزان می شود ؟

قیمت سکه طلا ارزان می شود ؟

  • تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 8 فوریه 2018 17:36
  • تعداد نظرات کاربران 0 نظر

 

بررسی تحولات بازار سکه نشان می دهد که نوسان قیمتی این کالا چندان از تحولات اونس و طلا پیروی نکرده است.اگرچه افزایش ها را با آغوش باز پذیرفته اما در نهایت،قیمت سکه از طلا جلو زده است.

این افزایش ها در بازار سکه از اواسط تابستان شروع شد؛جایی که قیمت هر قطعه سکه تمام بهارآزادی از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رشد خود را آغاز کرد تا در دی ما به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برسد.

رشد بی سابقه

بررسی نوسانات قیمت سکه تمام از آغاز زمستان یعنی سه ماهه چهارم سال نشان می‌دهد که قیمت این نوع سکه در این بازه زمانی ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت پیدا کرده که حداقل در سال جاری اتفاق بی‌سابقه‌ای است.

بررسی ها نشان می دهد که  سکه تمام بهار آزادی با طرح جدید ابتدای دی ماه حدود یک میلیون و ۳۹۶ هزار تومان در بازار قیمت داشت که در نیمه دی ماه، به یک میلیون و ۴۴۳ هزار تومان رسید.

این شیب قیمتی در اواخر دی ماه تندتر شد و سکه را یک میلیون و ۵۱۵ هزار تومان کرد و در نهایت این نوع سکه دی ماه را با نرخ یک میلیون و ۵۱۹ هزار تومان به پایان رساند.

کارشناسان می گویند،قیمت سکه به طور معمول از دو شاخص تاثیر می‌پذیرد. یکی قیمت طلای جهانی و دیگری قیمت ارز. قیمت طلای جهانی در یک ماه گذشته با روند افزایشی روبرو بوده است اما این افزایش قیمت شیب کندی داشته و چندان در بازار محسوس نبوده است.

تحولات سکه در دومین ماه زمستان

با آغاز سردترین فصل سال و همزمان با بارش سنگین برف در اغلب نقاط ایران،بازار سکه از تب و تاب نیفتاد.قیمت ها همچنان آتشین و پرنوسان به افزایش ها چراغ سبز نشان می داد.در دومین روز بهمن، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیمت یک میلیون و ۵۲۶ هزار تومان فروخته شد . قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با رشدی در حدود ۵ هزار تومان به قیمت یک میلیون و ۴۷۶ هزار تومان معامله شد . ربع سکه و نیم سکه نیز به ترتیب با قیمت ۴۳۸ هزار تومان و ۲۸۶ هزار تومان معامله شد.

هفتم بهمن ماه در حالی که اولین روز از دومین هفته بهمن بود، سکه کمی روند نزولی به خود گرفت و به یک میلیون و ۵۱۸ هزار تومان رسید.

اما فردای آن روز با اعلام خبر پیش فروش سکه کاهش محسوس در بازار رقم خورد.به طوری که در۸ بهمن قیمت سکه امامی در بازار یک‌میلیون و ۴۸۳ هزار تومان شد.

۱۶ بهمن همزمان با اعلام شعب منتخب پیش فروش سکه،بازار واکنش چندانی نشان نداد؛در مقابل نیم سکه،ربع سکه و سکه گرمی گران شدند.در این روز قیمت سکه کاهش ۱۵۰۰ تومانی داشت و به یک میلیون و ۵۱۸ هزار تومان رسید.نیم سکه ۵ هزار تومان گران شد و ۷۵۳ هزار تومان قیمت گذاری شد.ربع سکه نیز با ۵ هزار تومان افزایش ۴۴۸ هزار تومان معامله شد.

دو روز بعد یعنی در۱۸ بهمن قیمت سکه تمام بهار آزادی با ۷هزار و ۵۰۰ تومان افزایش به یک میلیون و۵۳۰هزار تومان رسید.نیم سکه با ۴ هزار تومان افزایش ۷۶۰ هزار تومان و ربع سکه با ۳ هزار تومان افزایش ۴۵۲ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه گرمی هم با ۴ هزار تومان افزایش در آستانه ۳۰۰ هزار تومانی شده رسید و ۲۹۹ هزار تومان معامله شد.

پیش فروش ها دردی از بازار دوا می کند؟

بانک مرکزی از ۱۷ بهمن ماه، طرح پیش فروش سکه در سراسر کشور را در شعب منتخب بانک ملی آغاز کرده است. طرحی که بنا به اعلام مقامات بانک مرکزی متقاضیان می‌توانند تحت شرایطی مراجعه کرده و سکه‌های تمام بهار آزادی را با در نظر گرفتن بازده حداقل ۱۵ درصدی پیش‌خرید کنند.

افرادی که قصد شرکت در این پیش‌فروش دارند، می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی به شعب منتخب مراجعه کرده و ظاهرا بدون محدودیت نسبت به خرید اقدام کنند. پیش‌فروش فقط برای سکه تمام بهار آزادی انجام می‌شود و خریدار  بر اساس قیمت فعلی یک میلیون تومان برای هر قطعه پرداخت کرده و تسویه آن آتی خواهد بود، یعنی در زمان سررسید، تسویه می‌شود.

در این پیش‌فروش هنگام تسویه نهایی تخفیف‌هایی در نظر گرفته شده و به نرخ روز تحویل سکه محاسبه و مابه‌التفاوت پرداخت می‌شود. برای سررسید، دو دوره شش ماهه و یک ساله تعیین شده است که برای شش ماه تخفیف چهار درصدی و در یک سال تخفیف ۹ درصدی تعلق می‌گیرد.

اگرچه هنوز بازار به طور رسمی واکنش چندانی به این پیش فروش ها نشان نداده اما به گفته عبادالله محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران سکه دیگر جای گران شدن ندارد و پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی می‌تواند تا حدودی به کنترل و تنظیم بازار سکه کمک کند اما در افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری تاثیری نخواهد داشت.

بنا به گفته در حال حاضر سکه به قیمتی رسیده است که دیگر جای بالا رفتن ندارد و باید تلاش شود که قیمت آن به سمت کاهش حرکت کند. از طرفی هم باید دید که قیمت طلای جهانی چه وضعیتی خواهد داشت، چون قیمت سکه از قیمت طلای جهانی تاثیر می‌گیرد و تا حدود زیادی از آن تبعیت می‌کند.